Måske har du allerede hørt om CSRD og kender derfor en smule til denne nye forkortelse, som er blevet introduceret til mange virksomheder. Eller måske er du helt frisk på området og har derfor behov for at lære dette nye fænomen at kende.

Hvis du er forholdsvis ny på området, kan du med stor fordel læse med videre her, hvor vi introducerer CSRD, hvad dette egentlig gør for din virksomhed, og hvorfor du netop skal fokusere på dette nye område.

Hvad er CSRD egentlig?

CSRD står for Corporate Sustainability Reporting Directive og er således et nyt direktiv for EU, der beskriver ændringer og skærpelser i krav i forskellige virksomheders bæredygtighedsrapportering. CSRD er således altså et direktiv, som du og din virksomhed ikke kommer udenom.

Derfor giver det da også kun god mening rent faktisk at sætte sig godt ind i området, så du og virksomheden også selv vil få noget ud af at gå det ekstra skridt i forhold til bæredygtighedsrapporteringer.

Fra EU’s side af er dette nye tiltag oprettet for at skabe en større gennemsigtighed på hele bæredygtighedsområdet, således eksterne partnere nemmere kan finde frem til, hvad enkelte virksomheder gør for en bedre bæredygtighed.

Hvorfor skal din virksomhed fokusere på CSRD?

Der er flere gode grunde til allerede i dag at sætte sig godt ind i CSRD området. Først og fremmest er det nok – som beskrevet før – et området, som man som virksomhed ikke kommer udenom. Bæredygtighed har været på forskellige dagsordener i længere tid, og det er såmænd nok også et område, som kommer til at være i fokus langt ude i fremtiden.

Det er både for kunder og samarbejdspartneres side af interessant at vide, hvad en virksomhed rent faktisk gør for bæredygtigheden, og det er altså her, at CSRD kommer på banen og skaber en god gennemsigtighed, således dette nemt kan undersøges.